We zien ze overal rijden. Op de snelweg, op het platteland, de provinciale weg en soms staan ze zelfs in woonwijken. Tegenwoordig zal dit natuurlijk een stuk minder het geval zijn, in verband met de corona crisis, maar u snapt vast wel waar ik het over heb: vrachtwagens. Deze majestueuze voertuigen zijn een uitvinding van de twintigste eeuw en hebben een gigantische boost gegeven aan onze huidige manier van handel drijven. Waar voorheen schepen en stoomtreinen het meest efficiënte vervoermiddel waren om goederen te transporteren, zijn deze duidelijk van de troon gestoten door de vrachtwagen. Zonder de vrachtwagens zouden de snelwegen een stuk rustiger zijn, maar daarnaast zouden veel pakketjes de volgende dag niet leverbaar zijn. Zo zijn er nog veel meer positieve punten te bespreken over vrachtwagens. Maar daar gaat deze blog niet over. Het is namelijk niet alleen de lading die ertoe doet, maar juist de trekker zelf!

5 Soorten aandrijving

Mocht u ooit een baan hebben gehad in de logistiek of juist als vrachtwagenchauffeur dan weet u waarschijnlijk dat er talloze soorten trekkers bestaan. Een trekker met oplegger is de meest voorkomende configuratie in Europa, maar wat u misschien niet wist is dat er een grote verscheidenheid bestaat uit welke soort aandrijving de voertuigen gebruiken. Benzine en diesel was tot 2004 voor vrijwel elke trekker de standaard. Toen kwam DAF met een hybride systeem dat deels gebruik maakte van een elektromotor. Dit was essentieel omdat veel steden rond die tijd, zoals bijvoorbeeld Hamburg, groene zones begonnen te realiseren om smogvorming tegen te gaan. Trekkerfabrikant IVECO kwam vervolgens in 2010 met een volgende primeur: trekkers op aardgas. Deze voertuigen brengen een CO2 reductie van circa 20% met zich mee. Dit soort trekkers schaf je als bedrijfsleider aan als je een groen imago naar de buitenwereld wilt uitstralen, of simpelweg het milieu een handje wilt helpen.

De uiteindelijke keuze

De bovengenoemde trekkers zijn er maar een paar van velen. Naast de verschillen in aandrijving bestaan er nog duizenden kleine eigenschappen die elke trekker uniek maakt. Dit is slechts een klein overzicht om u duidelijk te krijgen welke van deze vijf aandrijving methoden het beste bij u past. Diesel is zeer goedkoop, maar vervuilt wel het meest. Een ander groot nadeel hiervan is dat u met zo’n trekker de binnenstad van groene steden niet mag betreden. Doet u dit wel, dan riskeert u een fikse bekeuring. Het is dan slimmer over te stappen op een hybride motor. Deze dieselmotor kan u overschakelen naar een elektromotor op het moment dat u zo’n soort stad inrijd. De keuze is aan u, welke past het best bij uw bedrijfsvoering?